piątek, 27 lipca 2012

"W otchłani" Beth Revis


Tytuł: "W otchłani"
Autor: Beth Revis
Tom: I
  Wydawnictwo Dolnośląskie
Rok wydania: 2012

Pierwsza część sensacyjnej dystopijnej trylogii.
"Nieodległa przyszłość. 17-letnia Amy i jej rodzice biorą udział w misji kosmicznej, polegającej na zaludnieniu nowej planety. Podróż ma trwać 300 lat, dlatego wszyscy zostają poddani hibernacji. Mieszkańcy olbrzymiego statku żyją własnym, regulowanym odgórnie życiem. Nikt nie skarży się na nic. Wśród nich jest kilkunastoletni Starszy, który przygotowuje się do wyznaczonej mu roli przywódcy całej kampanii w miejsce obecnego.
Któregoś dnia, nie wiadomo dlaczego, Amy budzi się... Po tym incydencie dochodzi do kilku następnych odłączeń komór kriogenicznych, w wyniku czego giną dwie osoby. Kto za tym stoi? Amy, która zaprzyjaźnia się z Starszym, stara się tego dowiedzieć – następnymi ofiarami mogą stać się jej rodzice…"


Swego czasu było głośno o tej książce. Większość miała ją w stosikach, inni zaś bardzo chcieli widzieć ją we własnych. Przyznam szczerze, że po jej opisie, wielu recenzjach i ślicznej okładce sama zapragnęłam ją przeczytać i stało się! Jak moje wrażenia? Sami zobaczcie.

W otchłani nie jest zwykłą fantastyczną powieścią. Jest ona mieszanką science fiction, lekkiego kryminału i dystopii. Czyli czymś oryginalnym i nienudnym. Patrząc na okładkę myślałam, że będzie to w większości jakieś romansidło dla młodzieży. Romans był, ale na poziomie i na pewno nie był on głównym wątkiem książki co mnie niezmiernie cieszy.

Co czeka ludzkość za kilkaset lat. To nieodzowne pytanie nurtuje zarówno zwykłych ludzi jak i różnych badaczy/naukowców. Książka ukazuje co może się wydarzyć i tym samym zaciekawia potencjalnego czytelnika. Mnie pochłonęła ciekawość jaką skutecznie budzi w nas autorka. Statek z setkami ludzi o tym samym wyglądzie, o nienagannym zachowaniu, procedurach i zabezpieczeniach nie do obejścia.
Wyobrażacie sobie taki statek i życie na nim? Najgorsze jest to, że nikt nie chce się wyłamać, a jego mieszkańcom nie przeszkadza despota nim panujący - Najstarszy, który nie znosi sprzeciwu, ale za to wiele ukrywa przed innymi.  Właśnie na takim statku wybudza się wcześniej niż powinna o jakieś paręset lat główna bohaterka, poznaje Starszego i wnosi do jego świata wiele zmian. Starszy i Najstarszy - nazwy, bo przecież imionami tego nazwać niemożna mnie drażniły. Wolę mieć imię bohatera, a nie jakąś nazwę, która niewiele mi mówi. Nie wiem jak Wam, ale mi to przeszkadzało. Może zamierzeniem autorki było nadać jakąś cechę oryginalności bohaterom, nie wiem. Mi się to nie podobało.

Ogólnie rzecz biorąc książka jest godna polecenia. Mnie osobiście bardzo się podobała i wciągnęła mnie niesamowicie. Wszystko przez styl i język jakim posługuje się pisarka, który jest prosty w odbiorze. Pomysł na książkę jest również bardzo trafiony. Książka o podróży w kosmos...to jest coś! Statek kosmiczny, galaktyka, miłość, tajemnica i pewna zbrodnia jakiej dopuszcza się pewna nieznana osoba. Ja osobiście nie podejrzewałam, że akurat ta postać jest panią/panem X. Autorka wniosła w książkę pewną nutę napięcia, dzięki czemu czytelnik zastanawia się przez cały czas co będzie dalej, kto zginie i kim jest sprawca - za to ogromny plus.

Chciałabym jeszcze wspomnieć o okładce jaka czaruje widza. Jest olśniewająca w swej prostocie, a zarazem emanuje oryginalnością. Te kolory, gwiazdy i dwie postaci. Dla mnie bomba. Patrząc na nią jak już wcześniej wspomniałam obawiałam się, że jej głównym wątkiem będzie miłość tych dwojga. Jakżeż się myliłam! Książce daję 5+/6 za niebanalność, ciekawe watki oraz postaci, jak i sposób w jaki autorka zafascynowała mnie swoją opowieścią.


Pragnę Wam również przedstawić kontynuację tejże ciekawej książki, której premiera odbędzie się
15 stycznia 2013
Po obaleniu dyktatury dotąd kierujących misją na pokładzie "Błogosławionego" znów panuje radość i spokój. Wkrótce Starszy dowiaduje się jednak, że załoga statku skrywała przed nim tajemnicę, która może przesądzić o ich przyszłości. Tymczasem Amy, dusząc się coraz bardziej wśród stalowych ścian, rusza tropem wskazówek pozostawionych dla niej przez tajemniczego Oriona, a nowa fala morderstw niespodziewanie staje się zalążkiem buntu… Rozpoczyna się walka o przetrwanie, w której stawką jest życie wszystkich pasażerów.. Czy kiedykolwiek dotrą do obiecanej im nowej Ziemi?





Miodny cytat z książki, który mnie rozbawił.

"Zrobiłem to, co na moim miejscu zrobiłby każdy rozsądny mężczyzna w obliczu kobiecych łez.
Uciekłem, gdzie pieprz rośnie." -Starszy

23 komentarze:

  1. Książka już niedługo trafi w moje łapki ;) Nie mogę się doczekać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo chciałabym przeczytać tę książkę! Przez blogi pokochałam wszelkiego rodzaju antyutopie, a skoro piszesz, że czyta się świetnie i wciąga, to biorę :) Fabuła wygląda na interesującą, jeden statek i tyle tajemnic...

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ciągnie mnie za bardzo do tej książki, ale po tylu pozytywnych opiniach chyba się na nią jednak skuszę...:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i pierwszą i drugą część. Jakoś tak bez szału, ale ciekawa. Pomysł,wykonanie. Troszeczkę mi tam czegoś brakuje. Nie wiem czego, ale cały czas się staram zrozumieć ;)
    Ale tak ogólnie to jest spoko. Dobrze przedstawia totalitaryzm i "sposoby" władzy, na zapewnienie pokoju.

    Może to była taka minimalna przewidywalność? chyba niczym mnie ta książka nie zaskoczyła. Zanim coś się stało, to przez jakiś czas podsuwali poszlaki tak nachalnie, że nawet zignorować ich nie można było ;)

    Ale prawda, romansu mało, a jak jest to subtelnie wpleciony i chwała autorce za to.
    Może sama niedługo moje przemyślenia napiszę na temat tej książki. Zobaczymy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cytat super, a co do książki - mam na nią smaka :D

    OdpowiedzUsuń
  6. z chęcią przeczytam, jak tylko wpadnie mi w łapki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. okładka jest naprawdę kusząca twoja recenzja też, ale jeszcze muszę poczekać zanim znajdzie się na mojej półce :(

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka i treść są tak samo świetne. :)

    Szkoda, że część druga będzie dopiero za kilka miesięcy. :/

    OdpowiedzUsuń
  9. Okładka tej książki tak niesamowicie przyciąga wzrok! Bardzo lubię podobną tematykę, dlatego mam na tę pozycję ochotę d czasu jej premiery ;) Fajnie, że polecasz,bo mam ogromną ochotę na tę lekturę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Cytat genialny, uwielbiam go :D Ksiązka mi sie bardzo podobała, jest dośc oryginalna, napisana przystępnym językiem i wciągająca, a przy tym znajdziemy w niej mnóstwo tajemnic. A co do bohaterów, to podobało mi się, że mieli nazwy "Starszy i Najstarszy", dzięki temu lepiej ich zapamiętam na tle innych ksiązek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja tam nadal ją chcę, chociaż za bardzo paranormalem mi tu śmierdzi :P No ale sf uwielbiam, więc chcę sprawdzić na własnej skórze co z tego wyszło :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam zaraz po premierze i niezwykle mi się podobała - bardzo się cieszę, że się na niej nie zawiodłam.
    Kiedy zobaczyłam na stronie wydawnictwa, że premiera dopiero w 2013 a nie w wakacje, jak miało pierwotnie być, to się troszkę zasmuciłam.
    Cieszę się, że i Tobie przypadła do gustu ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka niestety nadal przede mną:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Okładka cudna, taka hipnotyzująca. Postaram się książkę zdobyć. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Na pewno kiedyś po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kusisz i kusisz. Muszę chyba jednak wybrać się za niedługo do księgarni.;p

    OdpowiedzUsuń
  17. Leży na półce i czeka. Chyba wszyscy poza mną normalnie już przeczytali. Ale kurczę, takie dobre recenzje za każdym razem?! Coś musi w tym być. :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Sol, świetna recenzja. Ugryzłaś ją z zupełnie innej strony niż ja ;) Jak wiesz, również byłam zachwycona książką i bardzo żałuję, że opóźnili wydanie :( Cytat na końcu: Boski!

    OdpowiedzUsuń
  19. Ojjj już dzisiaj książka trafi do mnie :D już się doczekać nie mogę:)

    OdpowiedzUsuń
  20. ha hah świetny ten ostatni cytat :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Cytat i mnie rozbawił :D Książka cudowna :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Książkę dopiero co przeczytałam i bardzo mi się podobała. Teraz czeka w kolejce do recenzji ^^

    OdpowiedzUsuń